Pressmestring vs. Stressmestring – med et lite hverdagstips

Pressmestring vs. Stressmestring – med et lite hverdagstips

Koster (2)

Lot meg inspirere av en blogg om stress og press i dag. Jeg synes den belyser stressmestring fra en viktig side. “Stress er en kroppslig mobilisering på bakgrunn av individuell opplevelse av press”. Jeg er helt enig i at vi er på galt spor hvis stressmestring handler om å overse kroppens signaler. Jeg innser nå at Confident Coaching tilbyr mye PRESSmestring, ikke stressmestring….. Du kan få hjelp til å tenke annerledes på det du opplever som press. F.eks: ved å sette grenser, plassere ansvar, finne løsninger – og verdsette deg selv nok til å styre den indre dialogen i støttende og oppmuntrende vendinger.

Likevel: noen ganger opplever vi å VÆRE I stress. Vi kan ikke bare tenke forebyggende for å unngå stressede situasjoner en gang for alle. Da er, slik jeg ser det, broen over til PRESSmestring = ren stressmestring; som f.eks. PUST. Trekk pusten dypt noen ganger, mens du ser for deg hvordan lungene fylles og tømmes med luft, samtidig som du legger merke til lyden av luftstrømmen ut og inn ……..

Nå fyller du tankene med noe annet enn din indre dialog – får nytt oksygen til blodcellene – og blir roligere i kroppen. Du kan faktisk ikke puste dypt OG være urolig samtidig. Tenk på det.

Deretter er du beredt til å tenke mer forebyggende og løsningsorientert i form av pressmestring:-)

God uke med ro i kropp og sinn:-)!

Her er bloggen som satte i gang tanker hos meg, hva setter den i gang hos deg?:

http://psykogrubbel.blogspot.no/2014/11/varsling.html?spref=fb

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.